(Foto: L.Mount Media)
Reliekenlijst met de Ooggetuigen, degenen die een rol spelen in de legende. Moers, Mechtelt en Maria.
De personen Moers, Jutta, Hilla, Ludeken, Gooswyn, Cunegon, Mechtelt, Dirck en Wouter zijn fictief, evenals de gebeurtenissen die ik hen heb toebedeeld. De namen komen wel voor in oude archieven
uit deze omgeving.
83 Moers ondergaat een rituele straf na het schenden van de Heilige Eik
150 Jutta brengt een offer aan Diana Ventrix in een romeins tempeltje te Heers
230 Hilla is het mensenoffer in het ven van de Meeren dat op heden niet gevonden is
235 Ludeken helpt mee met het graven van een eikenhouten waterput op Sittert
306 Gooswyn is een reizend avonturier die over een wonderbaarlijk figuur verhaalt
413 Cunegon en haar man worden samen gevonden in een Merovingisch graf
695 Lambertus predikt onder een eik in Meerveldhoven
709 Willibrordus koopt grond en laat heilige eiken kappen
775 Gullint schenkt 13 hoeven en een kerkje te Meerveldhoven
814 Mechtelt redt een tak van de eerst heilige eik en snijdt een beeldje
815 Pastoor Alfger adviseert haar het beeldje in een geheime boom te plaatsen
1264 Dirck Conegonden vindt op toevallige wijze het beeldje
1264 Wouter van de Venne en zijn vader halen een grap uit
1473 Leonius Horst wordt als eerste pastoor aangesteld in de grote kapel
1473 Godefridus Cobbeck schenkt een altaar
1495 Reinaart Reinerszoon doet de vroegste vermelding van pelgrimage
1610 B. Gramaye, geschiedschrijver verhaalt over veel bedevaartgangers
1629 Hendrick Borghouts en van Laarhoven stellen de vele mirakelen op schrift
1648 Vrouwe van Diest ontfermt zich persoonlijk over het beeldje
1648 Michiel en Hermanus, overgelopen kosters, hakken de heilige eik om in de kerk
1664 Martinus Snoek legt een ooggetuigenverhaal vast
1671 Jan Huibert Janszen haalt het beeldje op en houdt clandestiene missen thuis
1672 Pauwels Janszen neemt het van hem over omdat het bij Huibert te klein wordt.
1888 J. Cuijpers bevestigt dat de mariale reliek zich in de kerkkluis bevindt.
1940 Pastoor Martinus van de Ven beschermt het Mariabeeldje opnieuw en geeft
1940 Bert Groenen de opdracht een gat in de sacristie te maken
1949 Piet v.d. Heiden hangt een ex voto voor veilige terugkeer uit oorlog in de eik
2006 Pastoor Donders geeft opdracht om het beeldje na de oorlog te restaureren
2006 Joachim van den Heuvel weet dit deskundig te doen, evenals het houten beeld
2007 J. Bijnen schrijft het boekje ‘In de kruin van de Eikenboom’
2018 Fokko Kortlang graaft waterputten op organiseert kunst met archeologisch hout
2019 Ellen Eva Brouwers brengt de ooggetuigen bij elkaar tot een nieuwe legende.